Gebeurtenissen

Wagenborg vaart 100 jaar op Ameland

In 1905 werd met de eerste vaste passagiersdienst tussen Delfzijl en Emden de basis gelegd voor Wagenborg Passagiersdiensten B.V. Wagenborg is een familiebedrijf, opgericht door Egbert Wagenborg (1866 – 1943). Een man met visie die zijn brood verdiende met scheepvaartwerkzaamheden. Na naam als...
>

De eerste auto op Ameland

Honderd jaar geleden (1922) waren de Amelanders zwaar onder de indruk volgens de toenmalige krantenberichten. Ze zagen voor het eerst een auto. Sommige eilanders waren een beetje wantrouwend voor deze nieuwe uitvinding en reageerden schuchter. Maar de meesten raakten er snel aan gewend en de...
>

Windhoos op Ameland

Windhoos op Ameland Op 11 augustus 1972 werd camping Duinoord in Nes door een windhoos getroffen. Er verbleven zo'n 1800 mensen op de camping toen de windhoos om 9.15 uur toesloeg. In enkele seconden heerste er een onbeschrijflijke chaos op het terrein: tenten waren verscheurd, caravans geheel of...
>

Ameland tijdens de Tweede Wereldoorlog (1939-1946)

Mobilisatie in 1939 Nadat in de maand augustus de spanning tussen Duitsland enerzijds en Frankrijk en Engeland anderzijds door de houding van Hitler flink is opgelopen besluit de Nederlandse regering op 28 augustus 1939 tot een algemene mobilisatie. De inval in Polen leidt vervolgens op 3...
>

Wanneer luiden de kerkklokken op Ameland?

Landarbeiders hadden voorheen houvast aan het ’s morgens, ’s middags en ’s avonds luiden van de klok om te weten hoe laat het was en wanneer ze (naar huis) moesten te eten en/of te bidden. Horloges en klokkijken was niet aan iedereen besteed. Waarom dit zomers een uur eerder is dan ’s winters is...
>

Het journaal 1867 van de bark Henriëtta

In de archieven van het Scheepvaartmuseum te Amsterdam en van het Rijks Archief te Haarlem trof ik een interessant scheeps-journaal aan, dat in 1867 is opgemaakt door de kapitein. Het betrof de 10e reis van het Nederlandse barkschip  "Henriëtta", vanuit Amsterdam naar...
>

De barre oversteek naar Ameland in 1917

In de slaapkamer van mijn ouders hing een groot ovaal portret van een jonge man in soldatenuniform. Als klein kind vond ik het als vanzelfsprekend dat het daar hing, zonder te weten wie het eigenlijk was. Zo langzamerhand werd het mij duidelijk dat mijn vader, Piet Bleeker, aan dat portret een...
>

Dijkaanleg op Ameland in 1915

Vroeger werd Ameland bij vloed overspoeld door zout water. Door de oprichting van Waterschappen kwam er initiatief voor een zeekering. In 1915 was het eerste stuk dijk klaar. In 1930 werd dit compleet gemaakt. Door de jaren heen zijn de dijken verstevigd en opgehoogd. Er zijn plannen om de dijk...
>

Ameland tijdens de Tweede Wereldoorlog: spionage

Spionage Tussen 5 september en 22 november 1939 is de 39 – jarige Johannes B. woonachtig in Den Haag op Ameland geweest. Of dit de hele periode is geweest of dat hij het eiland regelmatig bezocht is niet duidelijk. Hij volgt in opdracht van August F. , 44 jaar en ook woonachtig in Den Haag,...
>

Damverbinding tussen Ameland en de Friesland

Het lijkt zo’n logisch plan, Ameland middels een dam te verbinden met de vaste wal. Met de huidige ideeën rond het milieu ondenkbaar, toch zijn er in vroegere jaren wel degelijk serieuze plannen geweest een dergelijke dam te verwezenlijken!  Sterker nog;...
>
 

Ontdek alles over Stichting De Ouwe Pôlle

Word vriend van Stichting De Ouwe Pôlle. Bekijk de voordelen:

Word vriend van Stichting 'De Ouwe Pôlle Ameland'. Daarmee steunt u het behoud van het cultuurhistorisch erfgoed op Ameland.

  • Ontvang drie keer per jaar onze magazine Pôllepraat vol verhalen over de Amelander cultuur en geschiedenis
  • Steun onze musea op Ameland: museum Sorgdrager, museum Swartwoude, het bunkermuseum en de cultuurkerk in Nes
  • Met uw bijdrage organiseren wij ieder winter een programma bestaande uit lezingen waaraan u kunt deelnemen
  • Onze stichting heeft een ANBI-status (Algemeen Nut Beogende Instelling)

<<< Meld je aan als vriend van de Ouwe Pôlle >>>