Snelheidsrecord op Ameland
Zaterdag 28 augustus 1949 was er een bijzondere gebeurtenis op Ameland. Er zou een poging gedaan worden om met een straalvliegtuig van het type Gloster Meteor een Nederlands snelheidsrecord te vestigen. Veertien dagen eerder had vlieger majoor Flinterman met de Gloster Meteor al een hoogterecord verbroken van 14.569 meter.
Een paar dagen eerder arriveerden er een grote groep medewerkers van het luchtvaartlaboratorium om de kabels uit te leggen tussen paal 17 en 24. Aan het eind stond een radiowagen met een generator. 15 kilometer kabel moest uitgelegd worden over het strand en door de duinen. De baan bestaat uit 1 kilometer "aanloop", 3 kilometer eigenlijke baan en 1 kilometer "uitloop". De vlieghoogte zou 100 meter zijn. Majoor Flinterman en luitenant Wansink maakten een dag eerder al proefvluchten over de baan.
Tijdens de proefvlucht van vrijdag 27 augustus werd al een snelheid bereikt van 888 km per uur. De belangstelling op Ameland was overweldigend. Een groot aantal autoriteiten, journalisten en eilanders en gasten die dit spektacel wilden meemaken. Ook de belangstelling bij Leeuwarden was groot. Hier zouden immers majoor flinterman en luitenant Wansink voor hun vluchten opstijgen en weer landen.
Het was warm, zonnig weer doch aan de kim nevelig. Oorspronkelijk zouden er drie vluchten gemaakt worden. Echter die van 9 uur moest vervallen vanwege grondmist op Ameland. Daarna was er vanwege hoog water een technische storing aan de kabels. Om half drie steeg Flinterman op echter hij was na een half uur al weer terug omdat het zicht boven het eiland veel slechter was dan bij Leeuwarden. De poging werd uitgesteld naar zondag. Tegen drie uur in de middag steeg Flinterman op en maakte 4 runs boven de drie kilometer baan. Daarna was luitenant Wansink aan de beurt. De topsnelheid van de beide vliegers werd geschat op 930-960 km per uur.
De kabels worden op Ameland klaargelegd voor de recordpoging van vlieger majoor Flinterman met de Gloster Meteor. (foto's van het Nationaal Archief)